Legacy Of UMT Aquaculturist
sila2 la masuk...minum2 dulu...sila2 jangan malu2

Legacy Of UMT Aquaculturist

We wont break...we will always stay together...wherever we are...we are one~
 
HomeHome  Muka DepanMuka Depan  RegisterRegister  Log inLog in  
nak memeriahkan forum...aku open topik baru >> Umah Ensems...dimulai dengan Umah Ensems #1 : Hatchery air tawar... xperlu posting ikut topik...santai2 sesantai2nya...posting sampai 50 dan akan dilock and sila bukak topik baru Umah Ensems #2 : (ups to u tajuk nye)...kita tengok sampai berapa ratus topik ini leh bertahan...off topik + dabel post dibenarkan!!!!

Share | 
 

 kerabat Hang

Go down 
AuthorMessage
pie_spekong
Ahli Junior
avatar

Posts : 184
Join date : 17/08/2009
Location : parit sulong

PostSubject: kerabat Hang   Sun Sep 06, 2009 3:57 am

Mengapa Utara Tak Ditawan Portugis (Fakta sejarah)

Tolong sebarkan perkara ini (Sejarah Penjajahan Tanah Melayu) kepada kawan kawan kita supaya kita semua dapat kesedaran di sebalik sejarah yang sengaja tak didedah disebabkan agenda tertentu.. Semoga dari pendedahan ini kita mengambil iktibar betapa Ketuanan Melayu disanggah selama ini.....

1508: Alfonso de al buqurque menyampaikan hasratnya kepada Raja portugis untuk meluaskan pegaruhnya ke Asia Tenggara ( Melaka pusat perdagangan asia tenggara ketika itu) dan juga laluan penting perdagangan timur barat. Raja Portugis bersetuju untuk menyediakan kemudahan bala tentera 158 buah kapal, 15300 ( anggaran) bala tentera

1509: Portugis menghantar perisik ke Melaka untuk mengetahui keadaan kekuatan pertahanan disana

Oct 1511: Alfonso berjaya menawan Melaka setelah berhempas pulas melawan 5 pahlawan melayu terhandal (Hang Tuah, Hang Lekir, Hang Lekiu,Hang Jebat dan Hang Kasturi) ini adalah mimpi ngeri bagi pihak Alfonso, untuk menawan Melaka serta berlawan dengan 5 Hang bersaudara, mereka perlu mendapat askar tambahan setelah 15,000 askarnya terkorban dalam pertempuran selama 6 hari itu dengan 5 Hang bersudara..akhirnya dapat juga menawan Melaka setelah hampir kecewa dan putus asa...

1512: Setahun 2 bulan kemudian Alfonso ingin meluaskan kekuasaannya ke Perlis, Kedah dan P.Pinang, yang ketika itu adalah pusat pengeluaran tebu untuk gula rantau ini...

Feb 1512: Alfonso menghantar perisik ke Perlis, Kedah dan Pulau Pinang untuk mengetahui kekuatan bala tentera di sana mengikut sejarah, perisiknya telah ke kedai kopi sekitar untuk mendapat segala maklumat yang diperlukan.. .

Seminggu selepas

Feb 1512: Perisik balik ke Melaka untuk memberitakan hasil risikan kepada Alfonso. Di bawah adalah perbualan percakapan antara perisik dengan Alfonso yang selama ini cuba disembunyikan dalam buku sejarah…

Perisik 1.2.3: selamat pagi tuan (sambil bertabik)

Alfonso: selamat pagi

Perisik 1: Begini lah tuan, lupakan saja niat tuan untuk menawan Perlis, Kedah dan Pulau Pinang

Alfonso: Kenapa kuat sangat kah mereka itu..? ( dengan nada marah dan bongkak)

Perisik 2: Untuk menawan melaka yang mempunyai 5 pahlawan terhandal Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu pun kita kehilangan hampir 15,000 bala tentera, inikan pula kita nak menawan Perlis, Kedah dan P.Pinang yang mempunyai beribu ribu hang..

Perisik 3: Betoi tu tuan...antaranya

hang sihat, hang buat apa, hang apa habaq, hang lagu mana, hang pi mana, hang nak pi mana, hang kat mana, hang singgah dulu, bapak hang, mak hang, adik hang, tok hang dan macam macam lagi hang ada kat sana.....

Mendengar hasil risikan itu Alfonso pun tak jadi nak pi serang disebabkan pengalamannya sebelum ini bersama 5 pahlawan melayu Melaka amat ngeri....... ini kan pula nak berhadapan beribu ribu hang kat situ... gelakgolek gelakgolek gelakgolek
Back to top Go down
ikrom
Ahli Junior
avatar

Posts : 287
Join date : 16/08/2009
Age : 31
Location : Kay Bee

PostSubject: Re: kerabat Hang   Sun Sep 06, 2009 6:44 am

aku rasa la budak aqua sorang ada dari keturunan hang jgak.... Hang pasai apa....
korang tau kan sapa....hahaha...
Back to top Go down
adamoo
Admin
Admin
avatar

Posts : 417
Join date : 05/08/2009
Age : 31
Location : terengganu

PostSubject: Re: kerabat Hang   Sun Sep 06, 2009 9:57 am

da banyak kali aku baca crite ni p.e...
kasi yang up2date sket la dey... Laughing

_________________
Back to top Go down
http://aquaculturist0508.forumms.net
lavenda9oo8
Ahli Junior
avatar

Posts : 125
Join date : 06/08/2009
Age : 31
Location : PENANG

PostSubject: Re: kerabat Hang   Sun Sep 06, 2009 5:37 pm

haha...hang pa ni macam2 la...... Laughing
Back to top Go down
ekei47
Admin
Admin
avatar

Posts : 439
Join date : 11/08/2009
Age : 32
Location : pandan indah-bangsar-TTDI-bandar utama-sg.buloh-melaka-kluang-jaybee-kaybee

PostSubject: Re: kerabat Hang   Sun Sep 06, 2009 9:13 pm

pie_spekong wrote:
Mengapa Utara Tak Ditawan Portugis (Fakta sejarah)

Tolong sebarkan perkara ini (Sejarah Penjajahan Tanah Melayu) kepada kawan kawan kita supaya kita semua dapat kesedaran di sebalik sejarah yang sengaja tak didedah disebabkan agenda tertentu.. Semoga dari pendedahan ini kita mengambil iktibar betapa Ketuanan Melayu disanggah selama ini.....

1508: Alfonso de al buqurque menyampaikan hasratnya kepada Raja portugis untuk meluaskan pegaruhnya ke Asia Tenggara ( Melaka pusat perdagangan asia tenggara ketika itu) dan juga laluan penting perdagangan timur barat. Raja Portugis bersetuju untuk menyediakan kemudahan bala tentera 158 buah kapal, 15300 ( anggaran) bala tentera

1509: Portugis menghantar perisik ke Melaka untuk mengetahui keadaan kekuatan pertahanan disana

Oct 1511: Alfonso berjaya menawan Melaka setelah berhempas pulas melawan 5 pahlawan melayu terhandal (Hang Tuah, Hang Lekir, Hang Lekiu,Hang Jebat dan Hang Kasturi) ini adalah mimpi ngeri bagi pihak Alfonso, untuk menawan Melaka serta berlawan dengan 5 Hang bersaudara, mereka perlu mendapat askar tambahan setelah 15,000 askarnya terkorban dalam pertempuran selama 6 hari itu dengan 5 Hang bersudara..akhirnya dapat juga menawan Melaka setelah hampir kecewa dan putus asa...

1512: Setahun 2 bulan kemudian Alfonso ingin meluaskan kekuasaannya ke Perlis, Kedah dan P.Pinang, yang ketika itu adalah pusat pengeluaran tebu untuk gula rantau ini...

Feb 1512: Alfonso menghantar perisik ke Perlis, Kedah dan Pulau Pinang untuk mengetahui kekuatan bala tentera di sana mengikut sejarah, perisiknya telah ke kedai kopi sekitar untuk mendapat segala maklumat yang diperlukan.. .

Seminggu selepas

Feb 1512: Perisik balik ke Melaka untuk memberitakan hasil risikan kepada Alfonso. Di bawah adalah perbualan percakapan antara perisik dengan Alfonso yang selama ini cuba disembunyikan dalam buku sejarah…

Perisik 1.2.3: selamat pagi tuan (sambil bertabik)

Alfonso: selamat pagi

Perisik 1: Begini lah tuan, lupakan saja niat tuan untuk menawan Perlis, Kedah dan Pulau Pinang

Alfonso: Kenapa kuat sangat kah mereka itu..? ( dengan nada marah dan bongkak)

Perisik 2: Untuk menawan melaka yang mempunyai 5 pahlawan terhandal Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu pun kita kehilangan hampir 15,000 bala tentera, inikan pula kita nak menawan Perlis, Kedah dan P.Pinang yang mempunyai beribu ribu hang..

Perisik 3: Betoi tu tuan...antaranya

hang sihat, hang buat apa, hang apa habaq, hang lagu mana, hang pi mana, hang nak pi mana, hang kat mana, hang singgah dulu, bapak hang, mak hang, adik hang, tok hang dan macam macam lagi hang ada kat sana.....

Mendengar hasil risikan itu Alfonso pun tak jadi nak pi serang disebabkan pengalamannya sebelum ini bersama 5 pahlawan melayu Melaka amat ngeri....... ini kan pula nak berhadapan beribu ribu hang kat situ... gelakgolek gelakgolek gelakgolek

shafie! ini sejenis lawak ke hape? mcm copy paste idea org jer...
ape daa.... confused

_________________
it never was a love. it's an obsession.
Back to top Go down
pie_spekong
Ahli Junior
avatar

Posts : 184
Join date : 17/08/2009
Location : parit sulong

PostSubject: Re: kerabat Hang   Sun Sep 06, 2009 9:16 pm

biasela akmal sharir..
terbawa-bawa ngan perangai masa wat lab repot dulu..
Back to top Go down
ekei47
Admin
Admin
avatar

Posts : 439
Join date : 11/08/2009
Age : 32
Location : pandan indah-bangsar-TTDI-bandar utama-sg.buloh-melaka-kluang-jaybee-kaybee

PostSubject: Re: kerabat Hang   Sun Sep 06, 2009 9:19 pm

pie_spekong wrote:
biasela akmal sharir..
terbawa-bawa ngan perangai masa wat lab repot dulu..

dimana keoriginalan mu shafie? adakah di laut?
bg lwk yg orginal sket ar walopun amek kt tiubanda.com

_________________
it never was a love. it's an obsession.
Back to top Go down
lend00
Ahli Baru
avatar

Posts : 70
Join date : 16/08/2009
Age : 31
Location : pahang

PostSubject: Re: kerabat Hang   Sun Sep 06, 2009 9:20 pm

dah terbiase ms asgmt dlu..dh sbati dlm jiwa dan raga..tp ni 1st time aku bc, nyaris2 ingt ni idea pie..rupanya plagiat jer... jaki
Back to top Go down
boo
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 455
Join date : 14/08/2009
Age : 33
Location : lokasi

PostSubject: Re: kerabat Hang   Mon Sep 07, 2009 10:04 pm

walaupon da bnyk kali dgr aku nak gelak gok gelakgolek gelakgolek gelakgolek gelakgolek gelakgolek
benda2 gini cam cite rakyat jer ..originaliti tuh letak tepi sape yg reka pon xtau...

aku sapot ko pier teruskan ngan hiburan ko nni...
Back to top Go down
ain manisa
Ahli Junior
avatar

Posts : 318
Join date : 05/08/2009
Location : jelapang padi

PostSubject: Re: kerabat Hang   Tue Sep 08, 2009 12:50 am

tak kisah la pie diorg nk kata pe pn... teruskan usaha..! ganbate! aku rasa cam penah baca jgk tp dah lama ke atau pn mmg aku 1st time baca... haha... utk seketika, aku tak leh nk behenti gelak.... tahniah2! peace! peace peace
Back to top Go down
Anonymouse
Ahli Senior
avatar

Posts : 599
Join date : 14/08/2009

PostSubject: Re: kerabat Hang   Tue Sep 08, 2009 12:09 pm

ikrom wrote:
aku rasa la budak aqua sorang ada dari keturunan hang jgak.... Hang pasai apa....
korang tau kan sapa....hahaha...
ngutuk aku ke?
aram.. xpa2..

to pie.. cpat sguh anda menge'paste' natang nie..
baru aku cdang nk ltak..
huhuhuh~
Back to top Go down
lavenda9oo8
Ahli Junior
avatar

Posts : 125
Join date : 06/08/2009
Age : 31
Location : PENANG

PostSubject: Re: kerabat Hang   Tue Sep 08, 2009 12:28 pm

aku dah tau sp pie mksdkan..tp tgu org to enteprem sndiri....hehhe "keturunan hang"
Back to top Go down
ikrom
Ahli Junior
avatar

Posts : 287
Join date : 16/08/2009
Age : 31
Location : Kay Bee

PostSubject: Re: kerabat Hang   Tue Sep 08, 2009 9:11 pm

Anonymouse wrote:
ikrom wrote:
aku rasa la budak aqua sorang ada dari keturunan hang jgak.... Hang pasai apa....
korang tau kan sapa....hahaha...
ngutuk aku ke?
aram.. xpa2..

to pie.. cpat sguh anda menge'paste' natang nie..
baru aku cdang nk ltak..
huhuhuh~

itu bukan ngutuk...
tapi ada orang terasa plak ek....
hahaha....
Back to top Go down
pie_spekong
Ahli Junior
avatar

Posts : 184
Join date : 17/08/2009
Location : parit sulong

PostSubject: Re: kerabat Hang   Tue Sep 08, 2009 9:26 pm

buat teman2 yang berasal dari utara..
jangan marah haa..(ikut stail p.ramlee dlm crite bujang lapok..)
Back to top Go down
Anonymouse
Ahli Senior
avatar

Posts : 599
Join date : 14/08/2009

PostSubject: Re: kerabat Hang   Wed Sep 09, 2009 12:10 am

hoh..
xngutuk? ye la tu..
klo ayat 'hang psaipa' tu, mmg target kat aku la..

to pie..
xmarah la pie.. besa2 ja..
xpueh ati je kt ikrom dok ngata kt aku tp xngaku..
ngeeeee~~~
Back to top Go down
ikrom
Ahli Junior
avatar

Posts : 287
Join date : 16/08/2009
Age : 31
Location : Kay Bee

PostSubject: Re: kerabat Hang   Wed Sep 09, 2009 1:03 am

Anonymouse wrote:
hoh..
xngutuk? ye la tu..
klo ayat 'hang psaipa' tu, mmg target kat aku la..

to pie..
xmarah la pie.. besa2 ja..
xpueh ati je kt ikrom dok ngata kt aku tp xngaku..
ngeeeee~~~

Hang pasai apa x puas hati...mai la ligan aku...
Back to top Go down
Anonymouse
Ahli Senior
avatar

Posts : 599
Join date : 14/08/2009

PostSubject: Re: kerabat Hang   Wed Sep 09, 2009 1:06 am

malaih la aku..
nk pi ligan ang watpa..
bek aku ligan bewak kabok blakang kustem nun..
bleh gak juai timbang kilo.. berat tu sekoq2..
mau berat lagi dari ang..
Back to top Go down
ikrom
Ahli Junior
avatar

Posts : 287
Join date : 16/08/2009
Age : 31
Location : Kay Bee

PostSubject: Re: kerabat Hang   Wed Sep 09, 2009 1:10 am

Anonymouse wrote:
malaih la aku..
nk pi ligan ang watpa..
bek aku ligan bewak kabok blakang kustem nun..
bleh gak juai timbang kilo.. berat tu sekoq2..
mau berat lagi dari ang..

weh mana bleh jual bewok...
hg buleh ke ligan bewok?...hahaha
Back to top Go down
boo
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 455
Join date : 14/08/2009
Age : 33
Location : lokasi

PostSubject: Re: kerabat Hang   Wed Sep 09, 2009 1:16 am

proff hang pasai pa??hang menatang pa??
Back to top Go down
Anonymouse
Ahli Senior
avatar

Posts : 599
Join date : 14/08/2009

PostSubject: Re: kerabat Hang   Wed Sep 09, 2009 1:22 am

aku bukan menatang apa korie..
aku ni manusia..
Back to top Go down
boo
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 455
Join date : 14/08/2009
Age : 33
Location : lokasi

PostSubject: Re: kerabat Hang   Wed Sep 09, 2009 1:38 am

aku cuma nak list kerabat hang jee bkn ckp hang menatang...kalo mentang pon bagai menatang minyak yg penuh proff....hahha
Back to top Go down
ikrom
Ahli Junior
avatar

Posts : 287
Join date : 16/08/2009
Age : 31
Location : Kay Bee

PostSubject: Re: kerabat Hang   Wed Sep 09, 2009 6:37 am

hahaha....
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: kerabat Hang   

Back to top Go down
 
kerabat Hang
Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Legacy Of UMT Aquaculturist :: Pengumuman dan Aktiviti Forum :: Cerita, Gambar & Video Lucu..-
Jump to: