Legacy Of UMT Aquaculturist
sila2 la masuk...minum2 dulu...sila2 jangan malu2

Legacy Of UMT Aquaculturist

We wont break...we will always stay together...wherever we are...we are one~
 
HomeHome  Muka DepanMuka Depan  RegisterRegister  Log inLog in  
nak memeriahkan forum...aku open topik baru >> Umah Ensems...dimulai dengan Umah Ensems #1 : Hatchery air tawar... xperlu posting ikut topik...santai2 sesantai2nya...posting sampai 50 dan akan dilock and sila bukak topik baru Umah Ensems #2 : (ups to u tajuk nye)...kita tengok sampai berapa ratus topik ini leh bertahan...off topik + dabel post dibenarkan!!!!

Share | 
 

 how much will u cost?

Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3
AuthorMessage
ekei47
Admin
Admin
avatar

Posts : 439
Join date : 11/08/2009
Age : 32
Location : pandan indah-bangsar-TTDI-bandar utama-sg.buloh-melaka-kluang-jaybee-kaybee

PostSubject: how much will u cost?   Tue Oct 06, 2009 1:06 am

First topic message reminder :

bile bincang psl kawin skrg ni, jauh beza dgn zaman parent kte. dulu urusan kawin gua rs lbh simple dr skrg. nilai hantaran pun da jauh sngt bezanye. kalo dulu, 1 ribu tu da kire mhl la gk. tp skrg ni, 10 ribu tu ade yg anggp rendah.

so, ade 2 persoalan disini.. harap korg buleh jwb ar.

1. utk pompuan sahaja - brape korg rs hantaran kawin korg? agk2 brape parent korg akn sebut harga utk hantaran kawin korg?

2. utk lelaki sahaja - brape korg snggup byr utk memiliki gadis yg korg cintai?
brape hantaran yg korg rs berbaloi utk seorg gadis mengikut pasaran?

kali ni tolong ar jwpn dlm figure. jgn ar bg jwpn selamat atau atas pagar.
mcm xde mknenye. ekceli ade mmbr gua nk tunang ujung minggu ni. so, die crite la yg mak die ltk hantaran kawin 12 ribu. tp die da mintak kurg sket. lps mark up ngn mark down, jd lah 10 ribu. gua rs mcm jualan langsung anak pun ade dah neh. tp tu la realiti. korg maybe x nk hantaran tinggi2. tp parent korg mcmner plak? kire xnk bebankn bkl suami la konon nye. tp hantaran still maintain 10K. kesian la kt bkl laki korg. ish3.. kalo stkt gaji 2500 kebwh, gua rs nk kumpul within 4-5 years pun susah nk cecah 10K. tu bru hantaran. persiapan lain? pening weh nk pikir... myb sbb tu l gk mak gua ckp, kalo xde 20ribu yg ngade2 nk kawen. siot...

so, pikir2kn lah. kalo rs value tinggi (kire mcm komplete pakej la. rupe ade, ijazah ade, rajin mengemas, pandai masak) boleh ar nk ltk mhl2. ni x, ape pun xde, tp hantaran nk grand. x bleh thn...
hahahaha

_________________
it never was a love. it's an obsession.
Back to top Go down

AuthorMessage
ikrom
Ahli Junior
avatar

Posts : 287
Join date : 16/08/2009
Age : 32
Location : Kay Bee

PostSubject: Re: how much will u cost?   Thu Oct 08, 2009 7:48 pm

tapi kan ada org ckap la kalo terasa nak kawin...kawin la ikut mana mampu... xyah smpai byak sgt guna duit...lpas kawin kang dapat la rezeki lain...pastu xde la masalah pokai ke apa ke...kawin je dulu ikut kemampuan...
Back to top Go down
gabanislam
Ahli Junior
avatar

Posts : 147
Join date : 07/08/2009
Age : 32
Location : between the inner ground and sky

PostSubject: Re: how much will u cost?   Fri Oct 09, 2009 1:41 am

bg ak klau nk wt mjlis bsr ke kcik ke xdok mslh tuan2..klau ad rzki lbh bleh wt mjlis havoc2 skit aslkn xpromote kmksiatan..sbb niat kite nk bg lynn yg excllent pd tetamu dr segi mknn, envirnmnt, etc..kn bgs memuliakn tetamu..
tp klau rs bjet tu agk ok2 je wt mjlis ala kadr pn bleh..sbb 2-2 ni niatnye sama nk bgtau org yg anknye dh nikah ngn mamat/minah ni tu je..
Back to top Go down
ajak syed
Ahli Junior
avatar

Posts : 175
Join date : 31/08/2009

PostSubject: Re: how much will u cost?   Fri Oct 09, 2009 7:52 am

ni satu lagi pengalaman tapi dari mber tempat keja ni.. kuarge mertua dia dlu sblm kawin setkn hantaran rm10000. terus terang die kate duit pokai sbb hantaran n kos pelamin jek.

tapi nak dijadikn cite diorg bleh kawin gak, ayah mertua dia ni guru besar sekolah rendah. hasil diorg bincang pnye bincg, diorg setuju mtk kebenaran sekolah tuk guna padang wat kenduri kawin. Umah diorg dua x ar dekat mane tapi sekolah tu btol2 strategik dok tgh2 antara umah dia ngan isteri ni.. So diorg wat sekali jek majlis sehari kt padang sekolah tu, xyah wat asing2.. sume jemputan dari due belah kuarge datang skali. Cmni belanje pon dpt dijimatkn, majlis pon dpt diringkaskan, masjid pon selamat didirikan
Back to top Go down
ekei47
Admin
Admin
avatar

Posts : 439
Join date : 11/08/2009
Age : 32
Location : pandan indah-bangsar-TTDI-bandar utama-sg.buloh-melaka-kluang-jaybee-kaybee

PostSubject: Re: how much will u cost?   Fri Oct 09, 2009 2:35 pm

ajak... tu utk kes umah berdekatan. kalo sorg kt perlis sorg kt sabah mcmner?
bile pikir psl kawin neh. makin srabut pale hotak gua. rs mls plak nk nikah ni. kawin tu okey ar. hahahaha... sok2 da sampai seru bru la gua pikir. skrg ni kawin no 8 dlm fikiran gua. nk carik duit. nk carik duit.

_________________
it never was a love. it's an obsession.
Back to top Go down
Anonymouse
Ahli Senior
avatar

Posts : 599
Join date : 14/08/2009

PostSubject: Re: how much will u cost?   Fri Oct 09, 2009 4:25 pm

sorang perlis sorang sabah meh??
wat mjlis atas kapal terbang la..
brenti kat tngah2 laut tuh.. hover kjap..
hahahah~~~
Back to top Go down
ajak syed
Ahli Junior
avatar

Posts : 175
Join date : 31/08/2009

PostSubject: Re: how much will u cost?   Fri Oct 09, 2009 9:23 pm

no 8? carik duit? hahaha.. tapi sbnrnye kdg2 kite jek rase cmtu ekei. Rase diri xmampu lg, xcukup duit nak kawin.. nti gaji xcukup support family ar, loan umah ar. tapi nti dah kawin ok jek. kan Islam pon dh terangkan isteri ngan anak2 ni bawak rezeki

P/s : yg aku paham ttg murah rezeki pas da anak n isteri ni, camni..
ble kite sorg, duit gaji kite tu cukup tuk makan, support idup kite sorg sndri.. tapi ble dah kawin, ngan jumlah gaji yg same, tetap mampu gak tanggung idup b'dua ngan isteri.. pastu ble dah ade anak2, gaji yg same tu gak cukup tuk bagi diorng makan, perlindungan n kehidupan yg baik

tu yg paham ttg murah rezeki pas b'kuarge ni ar.. rezeki yg Allah bg tu, wlaupun x b'tambah dari segi yg kita bleh nilai n nampak, tapi cukup jek, rase murah jek.. bukannye maksud da anak isteri gaji makin naik gle2.. renung2 kan.. hehehe
Back to top Go down
ain manisa
Ahli Junior
avatar

Posts : 318
Join date : 05/08/2009
Location : jelapang padi

PostSubject: Re: how much will u cost?   Fri Oct 09, 2009 11:13 pm

btoi gak kata ajak tu... bg aku niat nk nikah tu plg penting... kalo nikah kerana agama, inshallah la tak da nya ko nk susah smpai tahap papa kedana... (blh rujuk cita yg kamil post dlm diari beliau, "dari meja kamil" kalo tak silap aku nama diari tu..)

duit kalo ikutkan gaji 10 angka pn tak penah nya nk cukup... makin naik pendapatan, makin bertambah keinginan... pendek kata, yg lelaki kalo yakin, pstu rasa2 mcm mmpu nk jd pikul t.jwb, then dh jumpa jodoh yg kalo blh menepati 4 syarat yg digariskan oleh Rasulullah tu, masuk minang ja la... tak yah dok simpan lama2.. yg pompuan plk, jgn pndg kestabilan ekonomi mengatasi kestabilan agama... kalo ada lelaki yg baik agamanya w.pn tak hebat kerjayanya, terima ja (tp wat la istikharah dulu ye cik2 sekalian.. huhu~).. jgn pikir byk2 sgt ngn menda2 yg kita tak pasti n tak tau ni... mybe skrg rasa cam payah, tp bila dh smpai masa dan ketika nk laksanakannya nnti, alih2 senang ja... hehe~ cheers
Back to top Go down
avissawella86 amy
Ahli Junior
avatar

Posts : 120
Join date : 18/08/2009
Age : 32
Location : Perlis - KayBee

PostSubject: Re: how much will u cost?   Sat Oct 10, 2009 1:31 am

what will be, will be.. kena berani untuk menghadapi risiko la.. kalau tak sampai ke sudah x tau apa yang sepatutnya jadi kan.. =)
Back to top Go down
http://avissawella86.blogspot.com
ekei47
Admin
Admin
avatar

Posts : 439
Join date : 11/08/2009
Age : 32
Location : pandan indah-bangsar-TTDI-bandar utama-sg.buloh-melaka-kluang-jaybee-kaybee

PostSubject: Re: how much will u cost?   Sat Oct 10, 2009 1:49 am

1 lg persoalan... perluke nk wat solat istikarah dlm bab2 kawin neh?

_________________
it never was a love. it's an obsession.
Back to top Go down
avissawella86 amy
Ahli Junior
avatar

Posts : 120
Join date : 18/08/2009
Age : 32
Location : Perlis - KayBee

PostSubject: Re: how much will u cost?   Sat Oct 10, 2009 1:59 am

ekei47 wrote:
1 lg persoalan... perluke nk wat solat istikarah dlm bab2 kawin neh?
perlu..supaya ko yakin dengan pilihan yang dibuat. kdg2 kita sndri tak pasti dengan apa yang kita buat.. so ini la salah satu cara untk dapatkan kepastian =)
Back to top Go down
http://avissawella86.blogspot.com
ekei47
Admin
Admin
avatar

Posts : 439
Join date : 11/08/2009
Age : 32
Location : pandan indah-bangsar-TTDI-bandar utama-sg.buloh-melaka-kluang-jaybee-kaybee

PostSubject: Re: how much will u cost?   Sat Oct 10, 2009 2:06 am

avissawella86 amy wrote:
ekei47 wrote:
1 lg persoalan... perluke nk wat solat istikarah dlm bab2 kawin neh?
perlu..supaya ko yakin dengan pilihan yang dibuat. kdg2 kita sndri tak pasti dengan apa yang kita buat.. so ini la salah satu cara untk dapatkan kepastian =)

kalo wat awl2 x leh ke? mcm menilik jer... ade fatwa2 yg mengatakan bende ni wajib ke?

_________________
it never was a love. it's an obsession.
Back to top Go down
ain manisa
Ahli Junior
avatar

Posts : 318
Join date : 05/08/2009
Location : jelapang padi

PostSubject: Re: how much will u cost?   Sat Oct 10, 2009 2:14 am

menda ni tak wajib... cuma digalakkan apabila kita nk memilih sesuatu, maka kita istikharah... even kalo ko nk beli keta pn, elok nya ko wat istikharah dulu sblum beli... bg aku, istikharah ni mcm mintak kebenaran Allah utk buat sesuatu... kalo nk kawin tu lg2 la... biasanya kalo nk kawin, kita mntak izin n restu mak ayah dulu kan... dan Allah tu lebih tinggi kedudukannya dari mak bapak kita... so?? bg aku, harus la kita mohon izinNya dahulu... demi kesejahteraan rumah tangga yg bakal dibina kelak... kenyit
Back to top Go down
avissawella86 amy
Ahli Junior
avatar

Posts : 120
Join date : 18/08/2009
Age : 32
Location : Perlis - KayBee

PostSubject: Re: how much will u cost?   Sat Oct 10, 2009 2:18 am

nama pun sunat istikarah kan... 
Back to top Go down
http://avissawella86.blogspot.com
ain manisa
Ahli Junior
avatar

Posts : 318
Join date : 05/08/2009
Location : jelapang padi

PostSubject: Re: how much will u cost?   Sat Oct 10, 2009 2:24 am

avissawella86 amy wrote:
nama pun sunat istikarah kan... 

btoi3... hehe~ cheers
Back to top Go down
ajak syed
Ahli Junior
avatar

Posts : 175
Join date : 31/08/2009

PostSubject: Re: how much will u cost?   Sat Oct 10, 2009 7:54 am

hurm yg aku paham, solat istikarah ni akan capai niatnye kalo kita dlm persimpangan nak nak pilih DUA atau lebih alternatif.. kire kite dilema ar nak pilih mane satu.. ngan tu, kite istikarah tuk mintak petunjuk Allah SWT..

xpon di situasi dimane kite ragu2 ngan keikhlasan seseorg. maknenye dlm ati kita blom sepenuh yakin 100%, masih wujud perasaan syak n was-was lagi.. bgs bg kite istikarah mohon jalan dn petunjuk-Nya

tapi ustaz ckp, kalo cume ade satu pilihan, dn hati kita pon mmg yakin atau dh condong ngan pilihan tu, teruskn jek. tapi mstilah btol melalui penilaian hati, perasaan dn akal kite dlu.. lebih afdal ngan tu kite solat hajat, ngan niatkan di hati tuk kuatkn lg keyakinan, mohon kelancaran dn perlindungan, serta niat memohon keredhaan-Nya.. Wallahua'lam..


p/s : ekei ko dlm persimpangan nk pilih mne satu antr awek(s) ke? hehehe
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: how much will u cost?   

Back to top Go down
 
how much will u cost?
Back to top 
Page 3 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Legacy Of UMT Aquaculturist :: Pengumuman dan Aktiviti Forum :: Perbincangan Umum-
Jump to: