Legacy Of UMT Aquaculturist
sila2 la masuk...minum2 dulu...sila2 jangan malu2

Legacy Of UMT Aquaculturist

We wont break...we will always stay together...wherever we are...we are one~
 
HomeHome  Muka DepanMuka Depan  RegisterRegister  Log inLog in  
nak memeriahkan forum...aku open topik baru >> Umah Ensems...dimulai dengan Umah Ensems #1 : Hatchery air tawar... xperlu posting ikut topik...santai2 sesantai2nya...posting sampai 50 dan akan dilock and sila bukak topik baru Umah Ensems #2 : (ups to u tajuk nye)...kita tengok sampai berapa ratus topik ini leh bertahan...off topik + dabel post dibenarkan!!!!

Share | 
 

 how much will u cost?

Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3  Next
AuthorMessage
ekei47
Admin
Admin
avatar

Posts : 439
Join date : 11/08/2009
Age : 32
Location : pandan indah-bangsar-TTDI-bandar utama-sg.buloh-melaka-kluang-jaybee-kaybee

PostSubject: how much will u cost?   Tue Oct 06, 2009 1:06 am

First topic message reminder :

bile bincang psl kawin skrg ni, jauh beza dgn zaman parent kte. dulu urusan kawin gua rs lbh simple dr skrg. nilai hantaran pun da jauh sngt bezanye. kalo dulu, 1 ribu tu da kire mhl la gk. tp skrg ni, 10 ribu tu ade yg anggp rendah.

so, ade 2 persoalan disini.. harap korg buleh jwb ar.

1. utk pompuan sahaja - brape korg rs hantaran kawin korg? agk2 brape parent korg akn sebut harga utk hantaran kawin korg?

2. utk lelaki sahaja - brape korg snggup byr utk memiliki gadis yg korg cintai?
brape hantaran yg korg rs berbaloi utk seorg gadis mengikut pasaran?

kali ni tolong ar jwpn dlm figure. jgn ar bg jwpn selamat atau atas pagar.
mcm xde mknenye. ekceli ade mmbr gua nk tunang ujung minggu ni. so, die crite la yg mak die ltk hantaran kawin 12 ribu. tp die da mintak kurg sket. lps mark up ngn mark down, jd lah 10 ribu. gua rs mcm jualan langsung anak pun ade dah neh. tp tu la realiti. korg maybe x nk hantaran tinggi2. tp parent korg mcmner plak? kire xnk bebankn bkl suami la konon nye. tp hantaran still maintain 10K. kesian la kt bkl laki korg. ish3.. kalo stkt gaji 2500 kebwh, gua rs nk kumpul within 4-5 years pun susah nk cecah 10K. tu bru hantaran. persiapan lain? pening weh nk pikir... myb sbb tu l gk mak gua ckp, kalo xde 20ribu yg ngade2 nk kawen. siot...

so, pikir2kn lah. kalo rs value tinggi (kire mcm komplete pakej la. rupe ade, ijazah ade, rajin mengemas, pandai masak) boleh ar nk ltk mhl2. ni x, ape pun xde, tp hantaran nk grand. x bleh thn...
hahahaha

_________________
it never was a love. it's an obsession.
Back to top Go down

AuthorMessage
avissawella86 amy
Ahli Junior
avatar

Posts : 120
Join date : 18/08/2009
Age : 32
Location : Perlis - KayBee

PostSubject: Re: how much will u cost?   Wed Oct 07, 2009 12:59 am

nak kawin sedia duit la jawabnya...
Back to top Go down
http://avissawella86.blogspot.com
ekei47
Admin
Admin
avatar

Posts : 439
Join date : 11/08/2009
Age : 32
Location : pandan indah-bangsar-TTDI-bandar utama-sg.buloh-melaka-kluang-jaybee-kaybee

PostSubject: Re: how much will u cost?   Wed Oct 07, 2009 1:10 am

rumusan dr gua.

akibat blanje kawin da makin mahal, maybe ramai yg amek jln mudah dgn nikah gantung. kire nk ngelak maksiat dr belaku la tu. kenduri bleh wat bile time da cukup duit. tu yg dpt hidayah nk nikah gantung. yg kawin x nikah tu mcmner? yg dok serumah? adakah psl blnje kawin mahal? atao pun da mmg jd life style skrg ni? ataopun x nk ade komitmen suami istri walopun hakikat da mcm suami istri da pun. mari renungkn sejenak. oit.. sejenak jer. jgn lame2. sikit sikit sudah..

_________________
it never was a love. it's an obsession.
Back to top Go down
Anonymouse
Ahli Senior
avatar

Posts : 599
Join date : 14/08/2009

PostSubject: Re: how much will u cost?   Wed Oct 07, 2009 1:19 am

pe la ekei..
baru nak merenung da sound suda brenti.. hahaha~~~
xremaja btoi la..
hem.. xtaw la nk kata pe lagik..
aku bsing2 pon, bkannya nak turun antaran..
yang aku nak sibuk2 pikir?
kawen blakang kira.. idup aku xstabil lagik skarang neyh..
da stabil, baru pk.. haahahaaa~~~
Back to top Go down
avissawella86 amy
Ahli Junior
avatar

Posts : 120
Join date : 18/08/2009
Age : 32
Location : Perlis - KayBee

PostSubject: Re: how much will u cost?   Wed Oct 07, 2009 1:23 am

sebab tu kena kerja betul2 kumpul duit dulu... ingatkan lelaki ja ka nak kena kumpul duit? aku yg pompuan nih pn sibuk nak kumpul sb nak kawin tau.. senang nanti, tak mau la nyusahkan bakal suami aku nak sponsor kenduri blah aku. tapi kalau ada yg sudi nak sponsor apa salahnya.. tu rezeki lebih. tapi sekadar ikut kemampuan ok dah bagi aku hahaha!
Back to top Go down
http://avissawella86.blogspot.com
ikrom
Ahli Junior
avatar

Posts : 287
Join date : 16/08/2009
Age : 32
Location : Kay Bee

PostSubject: Re: how much will u cost?   Wed Oct 07, 2009 2:20 am

bg fair la kmpul duit laki ngan pompuan...pompuan duit utk walimah belah pompuan... laki kena duit lebih skit sbb ada pmberian wajib mas kawin...
Back to top Go down
mus
Ahli Baru
avatar

Posts : 25
Join date : 14/08/2009
Age : 31
Location : penang

PostSubject: Re: how much will u cost?   Wed Oct 07, 2009 12:35 pm

p.e, aku mintak 12k tu termasuk sume2... mas kawin, blanja mak andam, hantaran... kira ok la tu.. jumbo sale lagik special untuk ko.. hahaha
Back to top Go down
ajak syed
Ahli Junior
avatar

Posts : 175
Join date : 31/08/2009

PostSubject: Re: how much will u cost?   Wed Oct 07, 2009 9:49 pm

mak ai, balik2 tgk forum jek seram aku tgk topik ni.. xkan bleh smpai lebih rm5000 weh ??? cmni silap2 nak bg hantaran kawin pon kne wat loan. aku kalo dlm rm3000-5000 sanggup lg. tmbah kos kenduri bleh jadik rm10000. gle ar hantaran kawin. xpenah xpk plak aku. adoi btol ke ni...
Back to top Go down
pie_spekong
Ahli Junior
avatar

Posts : 184
Join date : 17/08/2009
Location : parit sulong

PostSubject: Re: how much will u cost?   Wed Oct 07, 2009 10:04 pm

mmg la orang cakap bende ni sekali seumur idup..(bagi perempuan la, lelaki tak pasti la aku..)
tp biar la sepadan dengan diri masing2..bak kata aku, ukur badan sendiri..
jgn masa kahwin nampak gah tp selepas tu hidup tak semenggah..
pada aku yang penting biar segala-gala sempurna walaupun tak nampak gah,

p/s: mus, apsal avatar ko seram aku tengok?
Back to top Go down
mus
Ahli Baru
avatar

Posts : 25
Join date : 14/08/2009
Age : 31
Location : penang

PostSubject: Re: how much will u cost?   Wed Oct 07, 2009 10:42 pm

ala... klo pompuan tu syg giler kat korang x kan la dia nak membebankan korang.. tapi jgn la rendah sgt.. kang org kg pk bukan2.. yela knpe murah sgt.. ntah2 dah jd bekas org.. korang jugak yg malu nanti..

p/s: p.e, avatar tu menunjukkan serangan aku ke atas mu.. wawawa
Back to top Go down
Anonymouse
Ahli Senior
avatar

Posts : 599
Join date : 14/08/2009

PostSubject: Re: how much will u cost?   Wed Oct 07, 2009 11:38 pm

pe kes murah sbb bekas orang plak???
tu smua mentaliti orang saja..
ape nak kesah??
Back to top Go down
ain manisa
Ahli Junior
avatar

Posts : 318
Join date : 05/08/2009
Location : jelapang padi

PostSubject: Re: how much will u cost?   Wed Oct 07, 2009 11:39 pm

ajak syed wrote:
mak ai, balik2 tgk forum jek seram aku tgk topik ni.. xkan bleh smpai lebih rm5000 weh ??? cmni silap2 nak bg hantaran kawin pon kne wat loan. aku kalo dlm rm3000-5000 sanggup lg. tmbah kos kenduri bleh jadik rm10000. gle ar hantaran kawin. xpenah xpk plak aku. adoi btol ke ni...

tu la hakikatnya yg korg kena terima... hehehe~

aku sokong kata amy sbb aku pn mempunyai pendirian yg sama... igt laki ja kena kumpul duit nk kawin..? pompuan kena gak kumpul tau... huhuhu~ baru ar puas hati ckit kalo nk berbelanja lebih... sndiri yg tanggung... jd org lain tak yah nk bising2.. hehe.. tu pn ada gak yg tnya aku, 'pompuan pn kena ada duit dulu ka baru leh kawin..??'. apa jenis soalan daa...
Back to top Go down
ajak syed
Ahli Junior
avatar

Posts : 175
Join date : 31/08/2009

PostSubject: Re: how much will u cost?   Wed Oct 07, 2009 11:48 pm

agak2, ade x part yg bleh jimatkn costing kawin ni.. aku penah gak t'pk.. best pe kenduri kawin nti buat bihun sup ngan mee kari jek.. xpon nasik lemak, pastu tambah2 skit ulam2, ikan masin ngan kopok ikan. pastu air sirap. jimat pon jimat. wat kenduri stat 5 ptg, xpanas.. tapi da jek org yg tempelak idea aku ni. diorg kate "ko ni nak kawin pon kedekut.." hehehe . bukan kedekut bg.. duit xcukup ..
Back to top Go down
ain manisa
Ahli Junior
avatar

Posts : 318
Join date : 05/08/2009
Location : jelapang padi

PostSubject: Re: how much will u cost?   Wed Oct 07, 2009 11:52 pm

ko yg nak kawin.. tak yah ar kisah pe org nk kata... cth cam mus kata tu... mmg ada ramai anggota masyarakat yg kuno pikir lagu tu... kalo letak murah mksudnya mcm ank dara tu tak laku ar... tu yg kena buat jualan murah tu... analogi nya la... aku mmg jenis tak heran ngat pe org nk kata... jnji aku tau, family aku tau n yg pnting Allah tau... hahaha.. cheers
Back to top Go down
mus
Ahli Baru
avatar

Posts : 25
Join date : 14/08/2009
Age : 31
Location : penang

PostSubject: Re: how much will u cost?   Wed Oct 07, 2009 11:55 pm

ala, seberkat2 pompuan tu, pompuan yg murah maharnya tau..dlm semanis kurma aku dgr... so dah tiba masa, kawen je.. dok tunggu pon buat dosa je.. tp yg penting keje kena stabil la.. sbb kena pikir kehidupan selepas tuh.. byk duit kena guna
Back to top Go down
ain manisa
Ahli Junior
avatar

Posts : 318
Join date : 05/08/2009
Location : jelapang padi

PostSubject: Re: how much will u cost?   Wed Oct 07, 2009 11:57 pm

mus wrote:
ala, seberkat2 pompuan tu, pompuan yg murah maharnya tau..dlm semanis kurma aku dgr... so dah tiba masa, kawen je.. dok tunggu pon buat dosa je.. tp yg penting keje kena stabil la.. sbb kena pikir kehidupan selepas tuh.. byk duit kena guna

tu la yg sebenanya aku cuba nk smpaikan... tp tak terkeluar... ahahaha..
Back to top Go down
ajak syed
Ahli Junior
avatar

Posts : 175
Join date : 31/08/2009

PostSubject: Re: how much will u cost?   Thu Oct 08, 2009 12:01 am

bukan masalah ade keje stabil mus.. tapi skang simpanan duit yg ade skang utk belanje hantaran ngan kenduri kawin tu. tapi btol ar yg keje stabil tu.. aku plan cmni kalo isteri aku keje nti :
isteri 1st : isteri kesayanganku (sanggup hantaran lbh rm10000)
isteri 2nd :tlg aku byr loan umah
isteri 3rd : tlg byr loan kete
isteri 4th : tlg byrkn utang ptptn..

ok x? hehehe.. (main2 jek, bdk2 pmpuan jgn marah ye.. hehehe)
Back to top Go down
pie_spekong
Ahli Junior
avatar

Posts : 184
Join date : 17/08/2009
Location : parit sulong

PostSubject: Re: how much will u cost?   Thu Oct 08, 2009 12:09 am

ain manisa wrote:
ko yg nak kawin.. tak yah ar kisah pe org nk kata... cth cam mus kata tu... mmg ada ramai anggota masyarakat yg kuno pikir lagu tu... kalo letak murah mksudnya mcm ank dara tu tak laku ar... tu yg kena buat jualan murah tu... analogi nya la... aku mmg jenis tak heran ngat pe org nk kata... jnji aku tau, family aku tau n yg pnting Allah tau... hahaha.. cheers

betol ain taip..tujuan kita menjemput/mengadakan keraian agar pihak masyarakat tahu bahawa pasangan ini telah bernikah dan halal untuk bersama, ini dibuat agar tidak menimbulkan fitnah di kemudian hari..sebagai menghormati tetamu dibuat sedikit jamuan untuk meraikan pasangan pengantin..tak payah la bersanding2, tukar2 baju pengantin untuk sesi bergambar..tp papehal pun semuanya terserah pada anda, ukurlah baju dibadan sendiri..
Back to top Go down
mus
Ahli Baru
avatar

Posts : 25
Join date : 14/08/2009
Age : 31
Location : penang

PostSubject: Re: how much will u cost?   Thu Oct 08, 2009 12:10 am

ok jugak tuh plan ko ajak.. dah tu ptptn bini2 ko sapa nak bayo? ko kan? kete bini2 ko? ko jugak kan.. x kan nak kongsi 1 kete 4 bini kot... so mmg botak la ko ajak
Back to top Go down
ajak syed
Ahli Junior
avatar

Posts : 175
Join date : 31/08/2009

PostSubject: Re: how much will u cost?   Thu Oct 08, 2009 12:16 am

aku nak amik contoh abg sedara aku ni.. kebetulan akak sedara (adik dia) pon nk kawin tahun tu. diorg bincang, lg baik disamekn jek majlis tuk dua2 pasangan pengantin. jimat pn jimat, majlis yg rumit dpt diringkaskn.. lg elok kalo kite da peluang cmtu. ikut kate pakcik aku, jimat belanja lebih separuh dr plan asal diorng nk wat kenduri asing2. bagus ar camtu
Back to top Go down
mus
Ahli Baru
avatar

Posts : 25
Join date : 14/08/2009
Age : 31
Location : penang

PostSubject: Re: how much will u cost?   Thu Oct 08, 2009 12:18 am

ko wat la kenduri ngan kak2 ko.. mcm aku x leh nak kongsi gitu dah.. sume dah kawen.. so kenduri khas untuk aku jer... hahaha
Back to top Go down
ajak syed
Ahli Junior
avatar

Posts : 175
Join date : 31/08/2009

PostSubject: Re: how much will u cost?   Thu Oct 08, 2009 12:29 am

wekk, aku pon nk kenduri khas aku sndri.. hahaha. sbb tu ar aku ckp. Costing bleh dijimatkan kat part kenduri

hidangan ringkas, nasik lemak, bihun sup, mee kari, ulam2, kopok ikan.. bleh jimat byk tu. lgpon org skang dh muak makan nasik minyak ngan telur pindang. Aku rase kalo kenduri kawin aku nti hidang bihun goreng ngan roti canai, lg org suke
Back to top Go down
ekei47
Admin
Admin
avatar

Posts : 439
Join date : 11/08/2009
Age : 32
Location : pandan indah-bangsar-TTDI-bandar utama-sg.buloh-melaka-kluang-jaybee-kaybee

PostSubject: Re: how much will u cost?   Thu Oct 08, 2009 12:51 am

gua rs gua tao kenape trend skrg ni hantaran kawin jd tinggi. di zaman duit adalah segala2 nya, bile lg nk wat duit dgn sng kalo x, ms ank pompuan nk kawin. x gitu. yela.. sape nk bg 5000+10000 dlm ms singkt? slain tolong mendirikan masjid, dpt la gk wat duit saving sket. x gitu?

td gua boleh la brtekak dgn bpk gua psl nikah gantung. gua buat statement yg nikah gantung adalah lebih baik dr duduk bersekedudukan. tp bpk gua tiaw gua balek. die kate 2-2 pun x elok. mmg la x elok. tp atleast nikah gantung berada pada saluran yg btol. kire elakkn dr kegiatan maksiat la (atau maybe cara utk menghalalkan maksiat?) bpk gua ckp kalo nk kawin kte mesti get ready dlm semua aspek. tp gua tiaw balek. realiti skrg ni prblnjaa kawin da meningkat. kalo gaji bwh 1000 kt k.l neh, mmg x cukup. saving jgn crite la. kalo dpt 100 pun da kire bnyk. maybe sbb tu gk la nikah gantung jd trend.

xde salahnye pun nikah gntung ni, cume ianya akan menimbulkan syak jer. biase la rakyat malaysia. bab bergosip ni mmg lincah. kenduri tu kire mcm nk membritahu yg kte da nikah. or officiallt husband n wife.

p/s: kalo dpt bkl mertua yg x kisah psl hantaran xpe la.. kalo dpt bkl mertua yg kisah mcmner? snggup ke korg?

_________________
it never was a love. it's an obsession.
Back to top Go down
ajak syed
Ahli Junior
avatar

Posts : 175
Join date : 31/08/2009

PostSubject: Re: how much will u cost?   Thu Oct 08, 2009 1:06 am

aku setuju ngan kedue2 pendapat ko ngan ayah ko tu ekei.. tp dari pengalaman aku sndri kt kedah ni, masyarakat kt sni pon bnyk kawin gantung. Tapi pade mase same, diorng dh siap sedia preparation tuk majlis kenduri tu. Dgn kate lain, mase majlis akad nikah, diorg dah siap2 target ble plak majlis kenduri nak dibuat, n siap2 diumumkan kt penduduk setempat sume mse ari nikah.. contohnye, "arini nikah, dijemput tuan puan hadir sekuarga ke majlis pengantin pada sekian2 di sekian2.." Ni jugak menunjukn yg walaupun diorg nikah gantung, tapi diorg ade persediaan n perancangan yg bagus tuk majlis kenduri tu. Even, majlis kenduri 3-4 bulan lepas nikah pon ade.. tapi yg eloknye, diorg umum awal2 mase @ selepas jek baru nikah tu. Maksiat n fitnah pon dapat dielakkan, majlis n bajet pon dapat dirancang ngan elok
Back to top Go down
ain manisa
Ahli Junior
avatar

Posts : 318
Join date : 05/08/2009
Location : jelapang padi

PostSubject: Re: how much will u cost?   Thu Oct 08, 2009 1:22 am

aku rasa ok ja nikah gantung ni... tak da pa2 masalah pn... yg penting akad nikah tu ja... yg lain cuma adat... abg aku lu pn nikah gntung... mmbe aku pn kawin nikah gantung gak... tp cam ajak ckp la... biasanya masa akad nikah tu mmg dh siap2 ada plan kenduri lebih kurang bila... biasanya takkan tangguh lama2 smpai yg pompuan tu bersalin la... plg2 sempat mengandung ja... hehe~
Back to top Go down
Anonymouse
Ahli Senior
avatar

Posts : 599
Join date : 14/08/2009

PostSubject: Re: how much will u cost?   Thu Oct 08, 2009 4:37 pm

huih..
cam lagi panas aje topik neyh..
bnde tu smua data je..
dan korang kena ingat.. manusia xkan penah puas..
so, korang wat la camne pon, akan ada gak mulut2 sumbang berbunyi..
korang nikah gntung, mengata..
hntaran murah, mengata..
knduri ala kadar, mengata..
knduri grand pon akan mengata jugak..
lauk xsedap la, nasik lembik la..
manusia.. mana penah puas????
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: how much will u cost?   

Back to top Go down
 
how much will u cost?
Back to top 
Page 2 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Legacy Of UMT Aquaculturist :: Pengumuman dan Aktiviti Forum :: Perbincangan Umum-
Jump to: